Tuesday, August 16, 2011

::Mari Memasak ---> Spaghetii Goreng. Nyum!Nyum!::

Assalamualaikum






hai hai.bertemu lagi dalam segmen masak- memasak..ceh. aku asyik dok citer sal lukisan la..sal anak murid la..hee. n3 kali nie ak citer sal masakan plak. 

sebenarnya oting semalam la. encik kapten firdaus mau makan spaghethi mula-mulanya. sebab da biasa buat spaghetii untuk dia. aku pon mencuba la membuat spaghetii goreng. nyum!nyum. alamak. lapar la plak tetiba tulis pasal makan ni. hee. 

lepas pegi beli barang dengan encik kapten kat tesco, wee!jom masak. senang je nak buat ni. okei. lets see bahan-bahan dia. actually aku xamik kat mane-mane resepi pon.juz try and error. alhamdulillah jadi. berkat ajaran umi aku. thanks umi. sia-sia jadi anak perempuan kalo tak pandai masak. anak sulung pulak tu. so kenala rajin-rajin ringankan tangan untuk masak. air tangan la yang menambat hati suami kalo kawen nanti. :) okei. bahan-bahannya ialah----->

p/s: mase aku buat ni , aku da bajet untuk 1 plastik spagheti tu. so agak banyak jugak la yang dapat. boleh makan 3-5 orang. n mungkin lebih kot. haha. encik kapten siap tapau wat balik kem. bagi member dia makan:)



1 paket spagheti





 4-5 biji bawang besar(boleh guna bawang yang merah purple or bawang kuning tu(bombay onion)     * amik 2 biji untuk dikisar, selebihnya dipotong dadu.*








1 labu bawang putih. (aku suka guna lebih bawang putih) * separuh dipotong. separuh dikisar bersama bawang besar.

sumber ihsan encik google:)
1 inci halia * dihiris halus*


4-5 biji cili kering dan 3 -4 biji cili padi dikisar bersama.






5-6 keping daging burger ( di potong kecil-kecil)* korang bleh jugak nak guna daging cincang. cume encik kapten request nak daging burger. so aku letak daging burger then digaul dengan sedikit lada hitam. beza nya kalo guna daging burger dan daging cincang ialah daging burger lagi rasa kalo makan. ye la. potong-potong camtu je. jangan hancur sangat.


sumber ihsan encik google:)
1 tin kecil tomato puri.




2-3 sudu kecil serbuk kari.



2-3 sudu herba campuran @ serbuk oregano.*boleh dibeli di pasar raya*


sumber ihsan encik google:)
3 sudu kicap manis * bole ikut selera masing-masing. kalo suke kaler gelap-gelap letak la banyak. *


sumber ihsan encik google:)

5- 6 sudu sos cili * bole ikut selera masing - masing. kalo nak pekat, letak banyak. tapi kalo rasa sos je tak sedap jugak spaghetii tu.,






1 tin cendawan butang* potong empat @ potong dua*







1 biji brokoli. dipotong. * aku guna brokoli yang kecil je. kalo yang besar bahagila 2.*








1 batang lobak merah. dipotong dadu.










5-8 biji tomato ceri. *dipotong 2*


sumber ihsan encik google:)
1 kiub ayam knorr.


garam dan gula secukup rasa.



CARA-CARA MEMBUATNYA





Mula-mula, perap sekejap daging burger dengan serbuk lada hitam. Kemudian goreng separuh garing. ketepikan.






Pada masa yang sama, rebus spaghetii. Pastikan air betul-betul panas, letak minyak sikit dan juga garam. 



Kemudian, panaskan minyak dan tumis bawang dan cili yang dikisar. Goreng hingga naik bau.

Masukkan bawang besar dan bawang putih yang di potong dadu. Goreng lagi sampai layu.


Masukkan tomato puri bersama kiub ayam knorr. Goreng lagi hingga masak. Tambahkan air supaya tidak telalu pekat. Kalo pekat sangat nanti tak berkuah . Senang jadi kering.






Selepas itu,masukkan herba campuran, kicap dan sos cili. Gaul rata.




Kemudian, masukkan lobak merah yang dipotong dadu, serbuk kari dan daging burger yang digoreng tadi. Goreng dan gaul sehingga sebati. Pastikan sos yang masak ni diserap kat daging. baru sedap sikit.:)



Masukkan sayur-sayur lain seperti brokolli, cendawan. gaul lagi sehingga sebati dengan bahan-bahan tadi. Bile semua bahan da masuk, mase ni bolehla seimbangkan rasa. mane kurang garam,tambah garam.kurang gula,tambah gula. kurang pedas nak rasa lebih cili, boleh hiris cili halus-halus dan letak. Ikut citarasa masing-masing.









Akhir sekali, masukkan spaghethii. Gaul sehingga sebati. Dinasihatkan untuk masuk sedikit demi sedikit takot nanti terbanyakla pulak.





 Pastu baru masuk tomato ceri. Masuk akhir baru best. Fresh!. hehe.. tarraa! siap sudey!.:) jemput makan semua.(^_^)

okei. da habis masak kitorg g berbuka kat tasik permaisuri..nyum2. habis 1 bekas. hehe.gemok makan banyak..wuwuw..okei. ni mase nak tunggu berbuka.



gemok!



gaya pe ni gemok?hehe



xsabar nak buka puasa :)


okei. get ready nak makan.


nyum. nyum. 



amboih. makan tak ingat orang


hee~suke bile dapat tunaikan permintaan dia.:)

malam tu aku plak bedal sorang-sorang makan spaghetii tu. hehe. die da tapau sebekas besar nak wat balik kat kem. alhamdulillah. selesai misi masak ari ni.:)

cik jaja kata~gemok! awak nak makan ape?meh saya masak lagi... nyum3!







































3 comments:

miZz_nizZ said...

cmplte tol.!leh try smbil tgk blog ni r.haha

fieza jaja said...

hehe. boleh2. slmt mencuba:)

Auntie Nenet said...

hukhuk laparr dowh... xbaek tnjuk mknn time bln pose ni. dugaan2!!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...